AcasăDiverseDe ce sa mananci putina ciocolata neagra in fiecare zi poate fi...

De ce sa mananci putina ciocolata neagra in fiecare zi poate fi bun pentru sanatatea ta?

Consumul unei cantitati mici de ciocolata neagra in fiecare zi ajuta la imbunatatirea sanatatii si a dispozitiei. Ciocolata neagra contine antioxidanti si proprietati benefice pentru sanatatea noastra cardiovasculara si creierul nostru, dar nu toate ciocolatele sunt la fel. Afla care sunt beneficiile sale, contraindicatiile si ce fel de ciocolata trebuie evitata.

Care sunt beneficiile ciocolatei negre?

Ciocolata neagra sau pudra de cacao pura:

  • Scade colesterolul LDL („rau”), care este ceea ce promoveaza oxidarea.[1]
  • Creste fluxul de sange in artere si inima.
  • Reduce riscul formarii cheagurilor de sange.
  • Poate ajuta la scaderea hipertensiunii arteriale.
  • O cantitate mica de ciocolata in fiecare zi imbunatateste enzimele hepatice, ar putea ajuta la prevenirea diabetului si a rezistentei la insulina. Rezistenta la insulina este un factor de risc bine stabilit pentru bolile cardiovasculare. [Doua]
  • Creste nivelul de serotonina si endorfine din creier, este stimulant, ajuta la imbunatatirea starii de spirit si la combaterea depresiei.
  • Consumul regulat de ciocolata imbunatateste memoria si performanta creierului in general [4]
  • Consumul regulat de ciocolata este asociat cu o performanta cognitiva mai buna la persoanele in varsta.
  • Ajuta la protejarea pielii de efectele nocive ale razelor UV.[5]
  • Contine minerale precum calciu, magneziu, fier si potasiu.

De ce trebuie sa fie ciocolata neagra?

100% cacao contine flavonoide , numite procianidine si epicatechine, care fac parte dintr-un grup de antioxidanti cunoscuti sub numele de polifenoli ,  care se gasesc si in ceaiul verde, vinul rosu si diverse fructe si legume.

Ce este ciocolata neagra?

Ciocolata neagra are o aroma mai dulce-amaruie decat „ciocolata”, cu cat ciocolata este mai neagra, cu atat aroma e mai intensa si mai amara.

Pentru a fi numita ciocolata neagra, trebuie sa contina mai mult de 60% cacao. Cea mai buna ciocolata este cea care are doar 3 ingrediente: pasta de cacao, unt de cacao si zahar din trestie.

Alege ciocolata facuta cu unt de cacao  fara uleiuri vegetale. Uleiurile vegetale sunt de obicei ulei de palmier sau de nuca de cocos care sunt folosite ca grasimi „hidrogenate” sau „partial hidrogenate”, bine cunoscute pentru ca afecteaza negativ colesterolul. Aceste informatii sunt foarte importante, deoarece aceste alte grasimi nu ofera beneficiile cacaoi. Desi untul de cacao contine cantitati semnificative de grasimi saturate, acestea sunt sub forma de acid stearic  si acid oleic . Acidul stearic este o grasime saturata care nu creste nivelul de colesterol din sange. Acidul oleic este o grasime mononesaturata care nu creste nici colesterolul, ba chiar dimpotriva, deoarece chiar il poate reduce.

  • Cu cat procentul de cacao este mai mare, cu atat calitatea nutritionala a ciocolatei este mai buna, deoarece continutul de flavonoide va fi mai mare.
  • Exista pe piata ciocolata cu un continut de 70%, 75%, 85%, 90% si   99% cacao sau 100% cacao pudra,  acestea ultime doua sunt cele mai bune; o cantitate mica pe zi este suficienta.
  • Din motive etice si ecologice, recomandam ciocolata neagra din cacao din agricultura ecologica si/sau comert echitabil.

Evita:

  • Ciocolata cu lapte nu ofera beneficiile indicate mai sus deoarece ingredientele sale lactate o fac sa-si piarda puterea antioxidanta si, de asemenea, contine de obicei mult zahar.
  • Ciocolata alba contine doar putin unt de cacao si este un amestec de ingrediente lactate si nu ofera niciunul dintre beneficiile enumerate mai sus.
  • Ciocolata alba vegana (fara lapte) este in principal zahar, soia si aditivi, asa ca o sfatuim si impotriva ei.

Care sunt problemele de sanatate asociate cu ciocolata?

Acnee si dermatita

Consumul regulat de ciocolata exacerbeaza acneea la barbatii si femeile cu piele predispusa la astfel de probleme ale pielii.

Cofeina

Ciocolata neagra contine cofeina. Persoanele sensibile la cofeina ar trebui sa stie ca aceasta poate promova o anumita dependenta. Ciocolata este un stimulent, asa ca persoanele cu intestin sensibil ar trebui sa o consume cu mare precautie.

Pietre la rinichi

100% cacao si ciocolata contin oxalati care pot favoriza o crestere a excretiei urinare de oxalati. Acest fapt creste riscul de formare a pietrelor la rinichi. Persoanele care mananca multa ciocolata au mai multe sanse de a dezvolta pietre la rinichi. Persoanele care au tendinta de a dezvolta pietre la rinichi ar trebui sa reduca aportul de oxalat din alimente, inclusiv ciocolata.

Migrene

Ciocolata neagra contine o substanta chimica naturala numita tiramina , despre care se crede ca declanseaza migrene, desi datele nu sunt concludente. Nu toate persoanele care sufera de migrene sunt sensibile la tiramina. Pacientii de migrena pot testa daca ciocolata neagra declanseaza sau nu durerea de cap.

Idei pentru un consum sanatos de ciocolata

  • Este de preferat sa consumati o cantitate mica de ciocolata de calitate superioara, cu un procent ridicat de substante solide de cacao (minimum 60%, mai bine 75% sau mai mult).
  • Ciocolata ofera multe calorii, consumati-o cu moderatie.
  • Ar trebui sa fie de o culoare maro foarte inchisa, stralucitoare.
  • Evitati ciocolata cu o tenta cenusie, pete albe sau pulbere alba la suprafata. Evitati sa il mancati daca suprafata sa nu este neteda.
  • Nu mancati ciocolata cand va este foame, mai degraba dupa ce mancati, savurati-o incet, bucurati-va de momentul.
RELATED ARTICLES

Most Popular