AcasăDiverseCum sa gestionezi furia? 8 sfaturi practice

Cum sa gestionezi furia? 8 sfaturi practice

Dintre toate senzatiile care alcatuiesc spectrul larg de emotii umane, furia este poate cea mai de temut emotie.

Multi il asociaza cu violenta, atat fizica, cat si verbala, precum si cu tensiune fiziologica ridicata care poate duce la probleme cardiace si musculare si ocazional dinte rupt.

Desi in doze adecvate furia este oarecum adaptativa, este adevarat ca daca nu este controlata poate cauza multe probleme. De aceea multi oameni, mai ales cei mai iritabili, se intreaba… cum sa gestionezi furia? In acest articol vom vedea cateva raspunsuri.

Furia: pentru ce este?

Ca si restul emotiilor, furia are o functie adaptativa. Este o emotie care ne pregateste pentru lupta si aparare, facandu-ne sa ne confruntam cu nedreptati si ne predispune sa ne aparam. Fiecare episod de furie poate fi trait cu intensitate diferita, in functie de personalitatea propriei persoane si de ceea ce a determinat aparitia acestui sentiment.

Cultural, in lumea occidentala, sentimentele legate de furie si tristete au fost vazute ca ceva negativ, in ciuda beneficiului lor evolutiv clar. Din sectoare precum scoala, munca sau familia, a fost promovata cultura „taci si suporta”. Sa-ti pastrezi sentimentele nu este niciodata bine si cu atat mai mult daca acestea te corodeaza din interior .

Cu toate acestea, uneori furia poate fi exprimata brusc si foarte distructiv, inrautatind situatia care a provocat-o si facand ca persoana care o exprima sa primeasca consecintele foarte rele ale furiei excesive.

Cum sa gestionezi furia?

Desi adaptativa, furia este o emotie care, daca nu este gestionata corect, poate avea repercusiuni grave atat pentru cei care o exprima, cat si pentru cei din jur. Cand se acumuleaza in exces, rationalitatea si autocontrolul se pot pierde complet , putand spune ceva care nu este placut sau chiar ataca oamenii. De aceea este important sa invatati cum sa o gestionati corect:

1. Accepta emotia

Cand simti furie, „lupta” cu ea nu este solutia, deoarece contribuie la a te simti mai frustrat si a da mai multa putere acestei emotii.

Acceptarea faptului ca simti furie este primul pas pentru a invata cum sa o gestionezi. Este foarte important sa intelegeti ca, atata timp cat nu suferiti de o tulburare grava, fiecare persoana este responsabila pentru propriile emotii .

2. Identificati cui sau ce i se adreseaza

Uneori, ne enervam pe noi insine pentru ca am facut ceva gresit, alteori, pe altii pentru ceva ce ne-au spus si, uneori, impotriva unui obiect.

Indiferent de cine este indreptat acest sentiment, este foarte important sa stii sa-l identifici , sa intelegi de ce te afli in aceasta situatie si ce relatie are cu faptul ca ne-am suparat.

Este util sa-ti pui intrebari de genul pe cine sunt suparat? Chiar a facut ceva gresit? Merita sa obtineti asa pentru asta? pot face ceva sa-l schimb? Ce consecinte pot implica faptul ca imi arat furia?

3. Vorbeste despre asta

Furia ne poate bloca, ne poate face incapabili sa facem lucruri, ne paralizeaza.

Pe cat posibil, poti incerca sa verbalizezi ceea ce simti, mai ales fata de acea persoana pe care esti suparat. Ar trebui sa incercati sa exprimati emotia in mod asertiv.

Alteori, acest lucru este pur si simplu imposibil pentru ca nu suntem capabili sa articulam un singur cuvant. In aceste situatii devine foarte util sa scriem o scrisoare care sa detalieze ce simtim si ce credem despre persoana care ne-a infuriat.

Poti sa spui orice, chiar sa folosesti cuvinte urate, deoarece dupa ce am scris tot ce simtim si odata ce ne-am calmat, este la fel de simplu ca sa luam scrisoarea si sa „rupem” cu acea furie.

Dar trebuie sa fii atent, deoarece a te gandi prea mult la subiectul care a provocat toata aceasta furie poate avea exact efectul opus sfatului dat aici.

4. Furia ca motor creativ

Multi oameni sunt capabili sa vada doar latura distructiva a furiei, dar ce se intampla daca o transformam in exact opusul?

Fie cu markere, creioane, creioane sau tempere si pensule, toate ne permit sa ne exprimam artistic sentimentele si, cine stie, s-ar putea chiar sa descoperim un nou hobby.

Desi sentimente precum furie, furie si furie sunt in mod normal reprezentate cu culori calde, precum rosul, fiecare ii poate da o culoare diferita. Alege culoarea care crezi ca se potriveste cel mai bine cu mania si surprinde-o pe hartie sau panza.

Cand ai terminat, intreaba-te cum te simti, mai esti suparat? te-ai mai linistit putin? tu esti mai bun?

5. Exercitii fizice

Furia este o emotie care ne face sa ne simtim incordati, de parca am fi o oala sub presiune pe cale sa explodeze.

O modalitate buna de a canaliza si elibera aceste energii este prin sport, in special box, lupte, taekwondo sau alte sporturi de contact. Alte optiuni bune includ antrenamentul de forta si sporturile aerobe, cum ar fi ciclismul si alergarea .

Dupa o sesiune buna de exercitii de intensitate moderata spre mare, ne vom simti relaxati si linistiti, nedorind sa incepem o cearta cu nimeni, pur si simplu pentru ca nu mai avem puterea fizica sa o facem.

6. Yoga si mindfulness

Meditatia, in special tehnicile care au fost cel mai studiat stiintific, cum ar fi Mindfulness, s-au dovedit a fi eficiente in calmarea mintii.

Este greu sa intri intr-o stare de reflectie profunda si calm atunci cand esti in plin atac de furie; totusi, daca depui un efort in fiecare zi si faci din meditatie un obicei, aceasta poate duce la multe imbunatatiri la nivel general.

O persoana care desfasoara acest tip de activitate apare adesea mult mai calma si intr-o stare similara cu cea dupa exercitii de mare intensitate.

Yoga functioneaza si ea si, de fapt, intinderea muschilor si intrarea in ipostaze care lucreaza la flexibilitatea ta joaca un rol similar cu ridicarea de greutati in ceea ce priveste starea ta de spirit.

7. Imbratisari

A oferi si a primi imbratisari poate fi vazut ca cineva care vrea sa opreasca un glont punand o floare in teava armei. Cu toate acestea, cineva care ne imbratiseaza poate fi ca un fel de „paratrasnet emotional” .

Este ca si cum „electricitatea” noastra este transmisa prin bratele persoanei care ne imbratiseaza si adusa la pamant pentru a disparea precum fulgerul care loveste pamantul. Dureaza doar cateva secunde pentru a calma o furie uriasa.

8. Gandeste-te inainte de a vorbi

Este ceva ce pare evident, dar cati oameni, fiind suparati, nu au spus sau au facut ceva ce nu ar trebui si apoi au regretat?

Gandirea bine inainte de a le face si a le spune poate ajuta la prevenirea escaladarii lucrurilor, mai ales daca potentiala noastra victima va fi o persoana draga sau un obiect pretuit.

Respiratia adanca in timp ce reflectati la ceea ce veti spune si face poate merge in mare masura spre a va calma mai intai si, in al doilea rand, a va impiedica sa faceti ceva pentru care mai tarziu va simtiti teribil.

    RELATED ARTICLES

    Most Popular